سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

دبیرکل نهاد در دیدار با کتابداران استان یزد:

خبرهای خوشی برای کتابداران در راه است

دیدار و گفت و گوی دبیرکل نهاد با کتابداران استان یزد

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به مشکلات معیشتی کتابداران و مسائل و نیازهای کتابخانه‌ها گفت: تمامی این مسائل در حال پیگیری است و به زودی نیز خبرهای خوشی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد صبح امروز (سه شنبه  ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱) در دیدار با کتابداران استان یزد با بیان اینکه چند مسئله جدی در کشور داریم که باید در مورد آنها فکر، جمع‌بندی و اقدام کنیم، اظهار داشت: اینکه اشکال و ایراد در فضای مدیریتی کشور وجود ندارد، به طور قطع صحیح نیست زیرا مشکلات و نواقصی در این زمینه وجود دارد و این مسیر باید اصلاح شود. کشور در مسیر رشد و بالندگی است و آنچه در این مسیر مهم است تداوم اصلاح است.

رمضانی، نداشتن سواد رسانه‌ای را نیز یکی دیگر از مشکلات جامعه امروز دانست و گفت: اگر ابزار شناخت رسانه و سواد رسانه‌ای را نداشته باشیم، بی‌شک توفیقات ما توفیقات باثباتی نخواهد بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تفاوت‌هایی که نسل جدید با نسل قبل دارند، افزود: مهمترین مشکل در این زمینه، نداشتن زبان گفتگوی مشترک با این نسل است و کتابداران به عنوان کسانی که در عرصه فرهنگ در حال فعالیت هستند، باید به دنبال یافتن زبان مشترک باشند.

خبرهای خوشی در راه است

فضای خدمت‌رسانی در نهاد گسترده است

رمضانی با تأکید بر اینکه هیچ دستگاهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با عموم مردم سر و کار ندارد، عنوان کرد: هیچ سازمانی مثل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با لایه‌های مشکلات و دغدغه‌های مردم از گروه‌ها و اقشار مختلف آشنا و عجین نیست زیرا فضای خدمت‌رسانی در این نهاد بسیار گسترده است. در این شرایط و در این فضا با همه مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، باید فکر کنیم و معتقدم تک تک کتابداران در این فضا مؤثر هستند زیرا امکان گفتگو با افراد مختلف در کتابخانه‌ها فراهم است و بی‌شک اظهارنظر یک کتابدار در چنین فضایی باید متفاوت با کسی باشد که با کتاب سر و کار ندارد.

دبیرکل نهاد تأکید کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های کتابخانه‌های عمومی، آموزش دائمی و ارتقاء سواد است و در این مسیر باید آمادگی‌ها و ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم.

مسائل معیشتی در صدر دغدغه‌های کتابداران سراسر کشور است

وی افزود: تقریباً نظام مسائلی که از سوی کتابداران و کارکنان نهاد در کل کشور مطرح می‌شود، مشابه است و متأسفانه در صدر آن، مسائل معیشتی است. در پرداخت حقوق کاملاً به قانون عمل می‌کنیم. ماهیت حقوقی ما نهاد عمومی غیردولتی است که در زمره دستگاه‌های اجرایی به شمار می‌رویم. اینکه برخی می‌گویند مواردی در احکام حقوقی اعمال نشده، درست نیست چراکه نهاد به قانون عمل کرده و اینکه گفته می‌شود کتابداران کمترین حقوق را دریافت می‌کنند نیز صحبت دقیقی نیست.

خبرهای خوشی در راه است

فضای فرهنگی در یزد فضایی تعاملی است

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همواره از مردم استان یزد خاطرات خوشی داشته است، افزود: فضا در استان یزد به‌ویژه در حوزه فرهنگ، یک فضای تعاملی است و امیدواریم بتوانیم با بهره‌مندی از این فضا اتفاقات خوبی را در این استان رقم بزنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: بی‌اثر شدن کتابخانه‌ها در فضای اجتماعی اتفاق بسیار ناخوشایندی است و باید تلاش کنیم تا کتابخانه‌ها و کتابداران این اثرگذاری را حفظ کنند. به همین دلیل ساعت کار کتابخانه‌ها باید متناسب با نیاز و درخواست اعضا باشد زیرا کتابخانه‌ها اداره نیستند بلکه یک دستگاه خدمات‌رسان هستند.ساعت کار باید شناور و منطبق با نیاز اعضا باشد و می‌بایست هر کتابخانه در زمینه ساعت کار، منابع و... برنامه خاص خود را داشته باشد. اگرچه اکنون تحقق این امر مقدور نیست اما باید به سمت آن حرکت کنیم.

رمضانی ادامه داد: در مجموع خبرهای خوشی برای کتابداران در سطح کشور داریم که بخشی از آن به زودی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع‌رسانی می‌شود. با این اتفاق کتابداران از منظر رفاهی وضعیت بهتری خواهند داشت. علاوه بر این تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی هم بسیار می‌تواند در تأمین منابع به نهاد کمک کند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 17 =